B/S ratio

نسبت بور به استروک: 

در موتور این نسبت به صورت کاملا اختصاصی تعریف شده است و از جمله خصوصیات طراحی می باشد. 

حاصل تقسیم قطر پیستون به طول شاتون این نسبت را به وجود می آ ورد. 

این نسبت به سه حالت کلی B/S<1 , B/S>1 , B/S=1 تقسیم می شود.  

در موتور SI این نسبت بزرگتر و یا مساوی یک و در موتور CI این نسبت کوچکتر از یک است که عمده دلیل آن به کنترلر احتراق مربوط می شود .   

موتوری با نسبت برابر یک به موتور مریع نیز معروف است.

در حالت کلی موتوری با سوخت مرغوب به سمت قطر پیستون بزرگتر متمایل است و. به صورت معکوس موتور مصرف کننده سوختهای پست متمایل به طول شاتون برگتر. 

 در بعضی کشورها مانند فنلاند به نسبت استروک به بور نیز معروف است اما در ایالات متحده ،استرالیا ، اتحادیه اروپا ،آسیا و بریتانیا به بور به استروک شناخته می شود .